Dag vijf - Nazareth en Beth Shean - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Michaëlkerk Leersum - WaarBenJij.nu Dag vijf - Nazareth en Beth Shean - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Michaëlkerk Leersum - WaarBenJij.nu

Dag vijf - Nazareth en Beth Shean

Door: Coby en Kees

Blijf op de hoogte en volg Michaëlkerk

28 Februari 2017 | Israel, Tiberias

Dinsdag 28 februari 2017. Het is alweer de vijfde dag. Het is wat meer bewolkt dan de andere dagen. Om 8.15 uur vertrekken we vanuit het hotel.
Vandaag brengen we een bezoek aan Nazareth, Bet Alfa, Gan HaShelosha en Bet-Sean.
Na een vertraging van ongeveer drie kwartier komen we aan bij de Aankondigingskerk in Nazareth. Deze kerk van de Aankondiging (Annunciatie) is geen 'cultureel erfgoed.' De kerk is in 1969 gebouwd. Op de plaats kondigde de Engel Gabriel aan Maria de geboorte van de Heiland aan. De kruisgang is rijk versierd met wandmozaieken met volkskunst vanuit de hele wereld. Bij de ingang zijn in de buitenmuur afbeeldingen te zien van de vier evangelisten.
De kerk bestaat uit twee delen een beneden- en een bovenkerk. In de beneden kerk vinden we een grot waar het huis van Maria zou hebben gestaan. In de bovenkerk zijn een groot altaar en twee kleine zijaltaren te zien. De wanden zijn versierd met mozaïeken en schilderingen geschonken door christenen van over de hele wereld, ook Nederland. Op het moment dat wij hier waren was er een dienst aan de gang waarin prachtige liederen werden gezongen.
Vanaf de Aankondigingskerk lopen we naar de Jozefskerk. Deze kerk staat op de plek waar ooit het huis en de werkplaats van Josef zouden zijn geweest.
Van de Jozefskerk lopen we via de bazaar naar de Grieks katholieke Synagogekerk. Men zegt dat Jezus op deze plek heeft leren lezen en schrijven.
Na het bezoek van deze kerken waar we veel indrukken hebben opgedaan gaan we weer met de bus naar onze volgende stop. Onderweg komen we langs veel Bijbelse plaatsen die voorkomen in het boek Richteren. (o.a. de berg Tabor).
Over de plaats Nazareth kan nog verteld worden dat de inwoners voor 80% bestaan uit Moslims en 20 % uit Joden.
De volgende plaats is Bet Alfa. Hier vinden we een schitterende mozaiekvloer. Deze vloer dateert uit de Byzantijnse tijd. Inde vloer zijn verschillende afbeeldingen te zien .De vloer is in 1928 ontdekt onder de terreinen van een kibboets.
Na al deze indrukken zijn we wel toe aan wat ontspanning. We rijden met de bus een paar kilometer verder naar Ghan haShelosha. Hier vinden we in een schitterende omgeving enkele natuurbaden en watervallen. Het water heeft een aangename temperatuur. Voor enkelen onder ons was dit een goede gelegenheid om een frisse duik te nemen.
Na de lunch vertrekken we naar Bet Sean. Deze plaats wordt in de bijbel genoemd in 1 Samuel. De plaats waar de Filistijnen de lijken van koning Saul en zijn zonen aan de stadsmuur hingen.
De stad zelf is een schitterende opgraving. Duidelijk zijn de contouren te zien van een oude Romeinse stad met een schitterend Romeins theater. Voor de goede klimmers onder ons hebben we een oude tel/berg beklommen (160 treden). Daar zagen we een boom neergezet voor een scène uit de film Jezus Christ Superstar. Tevens vinden we hierboven opgravingen uit de Hellenistische tijd.
Na deze ook weer indrukwekkende dag keren we rond vijf uur weer terug naar ons hotel.

• 28 Februari 2017 - 21:31

Riek Van Hussel:

Gelukkig dat jullie genieten, veel indrukken opdoen en ook tijd vinden voor ontspanning! Dankjewel voor jullie verslag! Op de helft, denk ik. Morgen weer een mooie dag toegewenst. Geniet ervan en kijk je ogen uit Hartelijke groeten voor jullie allemaal!

• 28 Februari 2017 - 21:55

Peter De Grunt:

Wat zullen jullie vandaag genoten hebben. De nodige dosis cultuur met een relaxende ontspanning een hartelijke groet en op naar de 2e helft van jullie trip.

• 01 Maart 2017 - 12:02

Riek Van Cooten:

m,et interesse volgen wij jullie belevenissen en genieten mee.
    wij wensen jullie nog fijne dagen toe vnuit een kil nede3rland

rik en gerrit van cooten.

• 01 Maart 2017 - 13:53

Henny Kievith:

Hallo Pelgrims,
    Zo jullie zijn op de helft van het verblijf in Israël.
    En hebben vandaag het bivak voor de tweede keer opgepakt ,om langs een mooie tocht jullie derde en laatste bivak in Jeruzalem op te slaan.
    s, Morgens na het ontbijt lees ik jullie reisverslag.
    Ik vind het geweldig dat de pelgrims groep zo geniet en vraag mijn af of de harde schijf wel groot genoeg is om al die belevenissen en indrukken op te slaan.
    Geniet met zijn allen nog de volgende dagen dan kunnen wij ook nog enkele dagen genieten.
    Groetjes aan Allen.
    Henny Kievith

• 07 Maart 2017 - 10:13

Eef:

mooi verslag! drukke dag , maar weer veel gezien.

Verslag uit: Israel, Tiberias

Rondreis door Israël, februari-maart 2017

Rondreis door Israël, met leden van de Michaëlkerk te Leersum

PROGRAMMA (onder voorbehoud)

Dag 1, vr 24/02: Heenreis
Vlucht van Amsterdam naar Tel Aviv; transfer naar het eerste hotel in Netanya.

Dag 2, za 25/02: Netanya-Tiberias
Vanuit Netanya naar Caesarea, prachtig gelegen aan zee, met theater en oude stad. Verder naar kruisvaarderstad Akko (citadel, karavanserai en moskee). Bij de kibbutz Nes Ammim een rondleiding. Daarna door naar Tiberias.

Dag 3, zo 26/02: Zondag
Het is zondag vandaag. Boottocht met korte dienst op het Meer van Tiberias. Verder een rondrit over de Golan en hopelijk een zondagmiddagwandeling bij de bronnen van de Jordaan, Banjas of Tel Dan.

Dag 4, ma 27/02: In de buurt van het meer
In de ochtend bezoek aan de Berg van de Zaligsprekingen, wandelend naar Tabgha en vervolgens naar Kafarnaüm. Tevens bezoek aan Tsfat en aan Nationaal Park Gamla.

Dag 5, di 28/02: Nazaret, Bet-Sean
’s Morgens bezoek aan de Aankondigingkerk in Nazaret. Vervolgens naar Bet Alfa, waar een prachtige mozaïek te bekijken is. Ook de opgravingen bij Bet-Sean worden bezocht. ‘s Middags ontspannen bij de warmwaterbronnen van Gan Hashelosha. Dan terug naar Tiberias.

Dag 6, wo 01/03: Tiberias-Jeruzalem, Olijfberg
Bijtijds vertrek uit Tiberias en rit door de Jordaanvallei naar het zuiden. Op de hoogte van Jericho een bezoek aan Qasr el Yahud, de doopplaats aan de Jordaan. Daarna door naar Jeruzalem. Na eerste oriëntatie vanaf het uitzichtspunt op de Olijfberg een wandeltocht naar beneden: Getsemané, Leeuwenpoort, Betesda, St. Anna, Litostrotos en over de Via Dolorosa naar de Heilig Grafkerk. In de vlakbij gelegen Redeemer Church een ontmoeting met Ilja of Marleen Anthonissen, die hier vanuit Nederland werkzaam zijn. Zij vertellen over de leefsituatie van de christenen in Israël.

Dag 7, do 02/03: Oude Stad
In de ochtend bezoek aan de Klaagmuur, waar op donderdag de Bar Mitswa-viering plaatsvindt. Daarna bezoek aan Davidsstad, waar naast de opgravingen ook een mooie film te zien is. Terug naar de Oude Stad en wandeling door de Joodse Wijk, met o.a. de Cardo, Graf van David en het Cenakulum. Een echte loopdag. Dan terug naar het hotel. In de avond een 'Citytour by Night.'

Dag 8, vr 03/03: Yadvashem en Betlehem
In de ochtend bezoek aan het gedachtenispark van de Holocaust, Yadvashem. Daarna naar Betlehem voor lunch en bezoek aan de Geboortekerk en de Herdersvelden. Misschien is er nog tijd voor de Melkgrot. Dan terug naar Jeruzalem voor het begin van de Sabbat.

Dag 9, za 04/03: Dode Zee
Dagtocht naar de Dode Zee. Bezoek aan Masada (met kabelbaan omhoog), daarna wandeling naar Shulamit-waterval bij Ein Gedi. Natuurlijk deze dag ook drijven op de Dode Zee.

Dag 10, zo 05/03 Terugreis
De reis is al weer bijna ten einde. Vandaag bezoek aan Neot Kedumim, de Bijbelse Landschapstuin, waar een korte dienst wordt gehouden, daarna transfer naar Ben Gurion Airport en terugvlucht naar Amsterdam.