Dag acht - YadvaShem en Bethlehem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Michaëlkerk Leersum - WaarBenJij.nu Dag acht - YadvaShem en Bethlehem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Michaëlkerk Leersum - WaarBenJij.nu

Dag acht - YadvaShem en Bethlehem

Door: Isaak en Marian Lelapary

Blijf op de hoogte en volg Michaëlkerk

03 Maart 2017 | Israel, Jeruzalem

Na laatste 2 dagen achtereenvolgend de oude stad Jeruzalem te hebben gezien, ziet ons progamma vandaag uit : bezoek aan Yadvashem, een gedenkplaats van de Joodse slachtoffers van de Holocaust, die op de Herzlberg in het westelijk deel van Jeruzalem ligt. Vervolgens gaan we naar de geboortekerk van onze Heer in Bethlehem, de Herdersvelden en als laatste voor de aanvang van de Sabbath naar de Klaagmuur.
Hoewel we vroeg middels wake up call wakker werden gemaakt mochten we later dan de tijd van vorige dagen van het hotel vertrekken. Het weer ziet aanvankelijk bewolkt en droog uit, maar wel een beetje koud. Dus neigden we wel dikke kleding aan te trekken,
s' Morgens om 8.30 u had onze buschauffeur ons van het hotel naar Yadvashem op ongeveer een kwartier rijden gebracht. Over het algemeen zijn de wegen op de heuvelachtige Jeruzalem goed geordend en ook voorzien van moderne geluidsschermen. We reden ook langs prachtige gebouwen zoals de Ark van Noach en het Hoog Gerechtshof. Verder zagen we ook een imposante tuibrug , die men voorstelling kunnen doen als de harp van koning David.
Voor de aankomst in de Gedachtenpark las Ds. Pieter Goedendorp Jesaja 56 : 5. Het betreft een gedenkteken om niet te vergeten te worden.
In het Gedachtenpark Yadvashem staat een museumgebouw van beton, dat ca 200 meter lang is en heeft een zeer grote driehoekige doorsnede. Hierin zijn er documentaires van films, foto's en materialen uit de 2e wereldoorlog en vernietigingskampen te zien. Verder is er een gebouw in de vorm van een tabernakel, gedenkzuil van redders en helden en een grot monument ter gedachtenis van 1,5 miljoen joodse kinderen van de holocaust. Bij het binnengaan van deze donkere grot met om heen kleine sterrenlichtjes hoort men de namen van de verloren kinderen.
Al met al is het bezoek aan Yadvashem zeer indrukwekkend en vooral bij het zien van foto's en filmbeelden in het museum is het heel erg heftig. Vlak voor het einde van ons bezoek regende het en gingen we koffie drinken in het parkrestaurant.
Hierna vervolgden we onze trip richting Bethlehem. We moesten eerst door de grensbewaking heenrijden, voordat we Bethlehem direct binnenkwamen, want we waren dan in het Palestijnse autonome gebied.
In Bethlehem gingen we shoppen in een luxe toeristenwinkel, waar allerlei souvenirs van Jezus-beelden, iconen, schilderijen en sieraden etc te vinden zijn. De prijzen waren echt niet aan de lage kant , maar toch werd er flink gekocht. Om omstreeks 13.00 u gingen we lunchen in het restaurant Sababa, waar heerlijk warme buffet voor ons klaar staat.
Na te hebben geluncht kregen we een nieuwe engels sprekende en christelijke Palestijn, genaamd Jozef die samen met ds. Pieter Goedendorp ons als gids rondleidde. Het weer was gelukkig droog, maar winderig en koud.
Eerst bezochten we de geboortekerk van Jezus, een Griekse Orthodoxe kerk. In de ondergrondse grot van deze kerk bevindt zich een plaats waar Jezus geboren zou zijn. De exacte plek wordt aangegeven door zilveren veertienpuntige ster. Hierboven staat een Armeense Altaar en hier aan de linkerkant de plaats van de kribbe.
Aan de Griekse Orthodoxe kerk leunen, de Armeens Apostolische kerk, Rooms Katholieke kerk en de Heilige Familiekerk. In deze laatste las onze dominee uit Lucas 2: 1-6.
Na dit bezoek nam de gids tenslotte ons mee naar de Melkgrot, een kapel waarin aan de wand een afbeelding te zien is van Maria, die kleine Jezus melk van haar rechter boezem geeft. Vervolgens na afscheid van onze gids Jozef, gingen we verder met de bus onder begeleiding van onze vaste gids Anneke naar de Helderse Velden waar ook een kerk!of kapel staat Deze kerk heeft een lichtdoorlatend koepel en ook een mooi heldere akoestische weergave. Hierom had Ds. Pieter Goedendorp voorgesteld na uit de bijbelboek Lucas te hebben gelezen, gezamenlijk het lied "In Excelsis Deo" te gaan zingen.
Tegen het einde van de dag gingen we met onze bus terug naar Jeruzalem om de klaagmuur in de Oude Stad te bezoeken. Hier keken we onze ogen uit want het was erg druk vanwege het naderen van de Sabbath. Er werd gezongen en gedanst. Zo bleven we tot bijna zonsondergang dan begint de Sabbath in heel Israël. Om 18.30 u zijn we weer in ons hotel.

• 04 Maart 2017 - 17:16

Riek Van Hussel:

Fijn te lezen wat jullie allemaal hebben gezien. Vooral het bezoek aan Yadvashem zal erg indrukwekkend zijn geweest Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat het vandaag sabbath is, heeft dat veel invloed op wat jullie gaan zien en doen?
    We horen het vast weer! Dan voor dit verslag en geniet nog van de tijd die jullie rest!
    Hartelijke groeten!

• 04 Maart 2017 - 19:19

Peter De Grunt:

Van alles wat ik gelezen hebt in jullie verslagen, vind ik deze het mooist. Hier lees ik wat ik mag verwachten op mijn dagen4, 5 en 6, zal de inbreng van Pieter daarbij missen dus draaid het uit op self suport. Nu morgen nog naar de Bijbelse tuin en dan staat de ontmoeting met Ben Gurion alweer te wachten. Ik wens jullie n behouden vlucht en goede thuiskomst. Wat zal blijven is een fantastische herinnering. Tot ziens thuiskomers. Ik mag nu gaan.

• 06 Maart 2017 - 19:19

Eef:

leuk dat er mensen reageren . Een lange mooie dag we renden van hot naar her. Maar dat hinderde ons niet... een verre reis ,dan moet je ook veel zien .De 10 dagen vliegen om , en P. S. A . die begeleide ons overal door .

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Rondreis door Israël, februari-maart 2017

Rondreis door Israël, met leden van de Michaëlkerk te Leersum

PROGRAMMA (onder voorbehoud)

Dag 1, vr 24/02: Heenreis
Vlucht van Amsterdam naar Tel Aviv; transfer naar het eerste hotel in Netanya.

Dag 2, za 25/02: Netanya-Tiberias
Vanuit Netanya naar Caesarea, prachtig gelegen aan zee, met theater en oude stad. Verder naar kruisvaarderstad Akko (citadel, karavanserai en moskee). Bij de kibbutz Nes Ammim een rondleiding. Daarna door naar Tiberias.

Dag 3, zo 26/02: Zondag
Het is zondag vandaag. Boottocht met korte dienst op het Meer van Tiberias. Verder een rondrit over de Golan en hopelijk een zondagmiddagwandeling bij de bronnen van de Jordaan, Banjas of Tel Dan.

Dag 4, ma 27/02: In de buurt van het meer
In de ochtend bezoek aan de Berg van de Zaligsprekingen, wandelend naar Tabgha en vervolgens naar Kafarnaüm. Tevens bezoek aan Tsfat en aan Nationaal Park Gamla.

Dag 5, di 28/02: Nazaret, Bet-Sean
’s Morgens bezoek aan de Aankondigingkerk in Nazaret. Vervolgens naar Bet Alfa, waar een prachtige mozaïek te bekijken is. Ook de opgravingen bij Bet-Sean worden bezocht. ‘s Middags ontspannen bij de warmwaterbronnen van Gan Hashelosha. Dan terug naar Tiberias.

Dag 6, wo 01/03: Tiberias-Jeruzalem, Olijfberg
Bijtijds vertrek uit Tiberias en rit door de Jordaanvallei naar het zuiden. Op de hoogte van Jericho een bezoek aan Qasr el Yahud, de doopplaats aan de Jordaan. Daarna door naar Jeruzalem. Na eerste oriëntatie vanaf het uitzichtspunt op de Olijfberg een wandeltocht naar beneden: Getsemané, Leeuwenpoort, Betesda, St. Anna, Litostrotos en over de Via Dolorosa naar de Heilig Grafkerk. In de vlakbij gelegen Redeemer Church een ontmoeting met Ilja of Marleen Anthonissen, die hier vanuit Nederland werkzaam zijn. Zij vertellen over de leefsituatie van de christenen in Israël.

Dag 7, do 02/03: Oude Stad
In de ochtend bezoek aan de Klaagmuur, waar op donderdag de Bar Mitswa-viering plaatsvindt. Daarna bezoek aan Davidsstad, waar naast de opgravingen ook een mooie film te zien is. Terug naar de Oude Stad en wandeling door de Joodse Wijk, met o.a. de Cardo, Graf van David en het Cenakulum. Een echte loopdag. Dan terug naar het hotel. In de avond een 'Citytour by Night.'

Dag 8, vr 03/03: Yadvashem en Betlehem
In de ochtend bezoek aan het gedachtenispark van de Holocaust, Yadvashem. Daarna naar Betlehem voor lunch en bezoek aan de Geboortekerk en de Herdersvelden. Misschien is er nog tijd voor de Melkgrot. Dan terug naar Jeruzalem voor het begin van de Sabbat.

Dag 9, za 04/03: Dode Zee
Dagtocht naar de Dode Zee. Bezoek aan Masada (met kabelbaan omhoog), daarna wandeling naar Shulamit-waterval bij Ein Gedi. Natuurlijk deze dag ook drijven op de Dode Zee.

Dag 10, zo 05/03 Terugreis
De reis is al weer bijna ten einde. Vandaag bezoek aan Neot Kedumim, de Bijbelse Landschapstuin, waar een korte dienst wordt gehouden, daarna transfer naar Ben Gurion Airport en terugvlucht naar Amsterdam.